6 Valdorfo pedagogikos principai taikomi namuose

1/26/2021

1. Istorijos ir pasakos. Pasakų ir istorijų sekimas vaikus skatina įsivaizduoti tai, ką girdi, tekstą paversti vaizdiniais. Taip lavinama vaizduotė, kuri ateityje bus kūrybiškumo garantas bet kuriose gyvenimo srityse. Vaikai kiekvieną naują informaciją linkę "nusipiešti" mintyse, "piešinys" įrašomas į atmintį. Kuo lakesnė vaiko vaizduotė, tuo paprasčiau tie vaizdiniai kyla, tuo lengviau įsiminti naujus dalykus. Todėl pasakojimas yra vertingesnis už paveikslėlių ar filmukų peržiūrą. Klasikinės pasakos plečia vaiko akiratį, perduoda amžių išmintį ir turtina jo žodyną. Leiskite vaikams patiems kurti istorijas, pabaigti ar pratęsti Jūsų pasakotas. Tai - puiki treniruotė protui, atminčiai, vaizdingai iškalbai, tai - kelionė į neregėtus kraštus.
2. Gamta - geriausia, niekad nenusibostanti žaidimų aikštelė, gyva laboratorija. Ji kinta kasdien, kas sezoną, o tie pokyčiai skatina smalsumą, kelia daugybę klausimų, leidžia ieškoti atsakymų, taip pat verčia prisitaikyti ir pajusti savo paties kūno galimybes. Grynas oras ir fizinis aktyvumas svarbus ne tik kūnui, imunitetui, bet ir emocinei vaiko sveikatai. Ne veltui mūsų tėvai leisdavo būti lauke iki tamsos... Leiskime ir savo vaikams tai pajusti, tegul lipa į medžius, išbando seklų vandenį ar ledą, tegu išsipurvina dabar – suaugę jie mokės spręsti iškylančias problemas.
3. Mokymasis savu tempu. Vienas pagrindinių Valdorfo pedagogikos principų - supratimas, kad visi vaikai mokosi skirtingu tempu ir mokytojai turi prisitaikyti prie jų, o ne atvirkščiai. Vaikai pažįsta pasaulį duodant laisvę tyrinėti ir mokytis savarankiškai, tuomet įgyja pasitikėjimo savimi. Auginkime prigimtinį vaikų smalsumą, nestabdykime, leiskime eiti savu tempu, palaukime, jei būtina, priminkime judėjimo kryptį ir lydėkime kelyje.
4. Menai tokie pat svarbūs kaip mokslas. Menas padeda vaikams surasti savo vietą pasaulyje ir įprasminti ją. Svarbus ir pats procesas: vaizduotės, klausos, balso, smulkiosios motorikos lavinimas, medžiagiškumo pajautimas, ritmas. Dažniausiai kūrybiniams žaidimams reikia meno priemonių ir kasdienių rakandų, o tokie žaidimai padeda išlaikyti emocinę pusiausvyrą, yra puikus būdas mokytis. Tai svarbu ne tik Valdorfo mokyklose - atsiranda ir naujos metodologijos kaip STEAM, kur šalia tradicinių gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos atsiranda ir menai.
5. Leiskite vaikams žaisti. Menų skatinimas yra tramplinas į kitą žingsnį - gyvus žaidimus. Vaikai, turintys mažiau ir paprastesnių žaislų, ima vertinti juos ir mato daugiau galimybių. Paprasti daiktai - dėžės, šakos, akmenukai, namų apyvokos daiktai - tampa kūrybos ir eksperimentų šaltiniu, kurio nepakeis kompiuterinis žaidimas. Žaisdamas gyvai vaikas tyrinėja, mokosi, matuojasi roles, atspindi savas emocijas.
6. Dienos ritmas padeda vaikui jaustis saugiai. Dienotvarkė, besikartojančios tradicijos ar ritualai palengvina laiko suvokimą, vaikui visada aišku, ko tikėtis. Pradėkite ir baikite dieną ritualu - nubrėšite aiškią liniją, ribas tarp dabarties ir ateities. Tai gali būti meditacija, pokalbis, mankšta ar net žaislų tvarkymas. Ribos leidžia saugiai tyrinėti.